Friday, June 26, 2009

sasyang adha

kisah ni aku duk terngiang2 smpai sekarang.begitu pilu & sayu smpai aku rasa nak menitik airmata ni.ia menyedarkan aku betapa bertuahnya aku hidup di dunia dikelilingi org2 yg sempurna & menyayangi aku.betapa aku bertuah dilahirkan sihat & adik2 & anak sedara aku sihat2 semuanya.mengajar aku agar jgn buat tanggapan yg salah pada org2 yang dlm kadang2 agak annoying.pasti ada sebabnya dia jadi annoying.

kisahnya, rabu lepas aku duty kat refraction room.dpt 1 kes ni, baby with hydrocephalus..to do RA.mcm lain2 pesakit aku yg masuk & keluar tnpa ada apa2 perasaan di jiwa aku..aku pun panggil dia.chupp...sblm dia masuk, ibu kepada baby ni masuk dulu.muka dia agak annoying request kitorg check baby dia dulu.selalu baby mmg priority lah..tapi masa tu dia baru sampai & kad pun lum register dah hegeh nak masuk kan..bengang gak arr.tapi as human, aku pun tolong.masa tu tak recall lagi ape benda hydrocephalus.

dpt je kad pesakit ni aku pun panggil.mak dia sorong dgn baby stroller.aku jenguk tgk,Ya Allah, Subhanallah...
masa tu aku terkedu kejap.ok..patutlaa mak dia insist nak masuk dulu.so aku pun mula faham, mak dia pun agak miserable gak.kesian tau.

ok..pada yg tak tau, ni lah keadaan baby with hydrocephalus.it is due to obstuction in cerebrospinal fluid pathway.jadi the fluid akan berkumpul menyebabkan kepala dia besar.unfortunately, the prognosis & life expectant are very low.

the baby's name was adha, a girl.a very cute girl.she reminds me of sarah.her smile.her giggles.her hand waves.just like sarah.masa tu aku terfikir...bertuahnya kakak aku anak2 dia dilahirkan sempurna.

sepanjang aku keje kat hospital, dah mcm2 kes aku jumpa.tapi yang ini paling meruntun hati aku.nape???sbb selalu aku jumpa bayi yg kurang sempurna tak kira lah apa pun impairment yg dia ada..pesakit2 ni mcm x respon sgt dgn dunia.diorg seperti hidup dlm dunia sendiri.mmg laa sedih tapi sekurang2nya dia tak mengerti apa yg dialami.tapi dlm kes baby adha ni, dia seolah2 faham dgn sekeliling dia.aku cuit2 dia, dia gelak.aku pangggil nama, dia senyum.aku acah2 dia, dia gawang2 tangan.kalau tak sebab aku tgh keje, pasti aku dah nangis.aku tanya mak dia, anak ke berapa??jwbnya...sulung.waaa...nak nangis.bayangkan anak sulung anda..yg anda harap2kan..yg anda tunggu2...aku tak dpt bayangkan.adha was so cute & bright.her mom was only 28..still young.berat dugaan yg dia hadapi.ulang alik dari sg petani ke penang.jauh.pakai byk duit.

baby adha, u gave me inspiration to be a better person.i really hope to see u again soon.thank u.

No comments:

Post a Comment